söndag 20 januari 2013

En tanke smyger sig på

Tänk om nyttiga januari har hjälpt mot mina eviga, eländiga och envisa huvudvärksattacker? Och tänk om den vidriga blandningen av migrän och spänningshuvudvärk som jag hade för någon vecka sedan berodde på att jag gick cold turkey med socker efter en längre periods sockerknaprande och en veckas... vad ska vi säga... frossande på Teneriffa? Huvudvärken kom efter två dagar utan socker, och försvann efter fem.

Efter de där tre dagarnas huvudvärk, som alltså sänkte mig totalt - jag kunde inte gå upp ur sängen, än mindre till jobbet - har jag inte haft minsta lilla ont i huvudet. Däremot har jag haft en enorm energi. Jag har jobbat, tränat, myst med familjen, sovit gott på nätterna och i helgen behövde jag inte ens ta en tupplur. Och att äta nyttigt, det har gått lätt som en plätt. Jag har gått ner två kilo på två veckor.

Tänk om det faktiskt finns ett samband mellan mitt sundare liv, mina energinivåer och huvudvärken. I så fall är det ju magiskt. (Och ingen rocket science eller på något sätt oväntat, men ändå magiskt för mig.)

Vad tror ni?

4 kommentarer:

Anette sa...

Tror att du är nåt på spåren.... Gluten eller vete kan ha samma effekt som socker med. Kul att du mår bättre! Kram

Kajsa sa...

Anette: Jag har undvikit vete helt också de här veckorna, så desto bättre!

Njut nu av Thailand och en massa yoga, vännen.

Åretruntparadiset sa...

Ja, det tror jag!

Själv har jag ätit nyttigt i bara en vecka hittills och mitt illamående som jag haft i två månader är borta. Hips, vips. Det är nog så att magen mår bra mycket bättre på mindre kolhydrater (äter ju fortfarande rågsmörgåsar till frukost och någon gång havregrynsgröt). Skönt är det i alla fall, vad det än beror på.

Kajsa sa...

Heja oss! Jag äter lite havregryn i min müsli och i bars som de jag bloggat om idag (fast de blev ärligt talat ingen höjdare, ok men inte mer). Och efter januari så ska jag också börja äta grovt rågbröd igen, det längtar jag efter. Men jag ska fortsätta hålla nere de snabba kolhydraterna - utan att förbjuda dem helt, det funkar inte för mig. Ibland vill jag äta nybakad baguette, semla eller amerikanska pannkakor... Eller varför inte ta en caipirihna på Blåklocksvägen?

Heja oss!