tisdag 25 november 2008

Godissugen? Jamen ta för dig: jag bjuder!

OK. Inget godis för mig på ett tag. Gott så. I efterdyningarna av dagens elakartade migränanfall är jag ändå inte särskilt sugen. Men det kan väl aldrig skada att godisblogga lite? Varsågod att smaka!

Julskinka, Jesus och jingle bells i all ära, men godis är också en viktig ingrediens för en lyckad jul. I radhuset kokar vi förstås knäck. Polkagrisar måste också finnas, likso
m något slags marsipangodis. Men viktigast av allt är nog ändå följande moderna klassiker:

Rocky road
-fudge (50 rejäla bitar)
200 g rk choklad
200 g mörk choklad
25 g
smör
1 burk sötad kondenserad mjölk (397 g)
2 tsk vaniljsocker
2-3 dl minimarshmallows
2 1/2 dl rostade jordnötter, helst osaltade
  1. Klä en mindre form (cirka 20 x 25 cm) med aluminiumfolie.
  2. Bryt chokladen i bitar. Smält den i vattenbad tillsammans med smör och kondenserad mjölk.
  3. Rör då och då tills alltsammans smält samman till en slät smet. Låt svalna något, rör sedan ner vaniljsockret.
  4. Blanda sist i marshmallows och jordnötter. Rör inte för mycket för då smälter marshmallowsen. Bred ut smeten i formen och kyl i minst fyra timmar.
  5. Skär i rutor. Förvara i kyl.
Vilket godis äter du helst i jul?

4 kommentarer:

Kajsa sa...

Choklad med sprit i. Men det gäller året om. ;)

Kajsa sa...

Kajsa: Å, den sorten hade jag glömt. Men det är riktigt gott!

Petra sa...

Jag hittade världens godaste förra året i ett recept i Femina: lakritskola med Turkisk peppar. Jag gjorde nog lite fel men det är jag glad för. Det blev mer åt fudgehållet (jag gömde dem för övriga familjen och åt upp allihopa själv)

Kajsa sa...

Petra: Men herre gud. Det låter ju helt ljuvligt. Jag ska genast rota igenom mina gamla Femina. Om jag inte hittar receptet så hojtar jag till och hoppas jag kan få det av dig...