söndag 9 november 2008

Matvecka igen

Det var länge sen jag bloggade veckomatsedel. Matplaneringen är ju makens domän nuförtiden. Men idag kunde jag inte låta bli, så jag tog jag över och satte ihop en matsedel.

Idag avnjöt vi en fin farsdagsmiddag, bestående av honungsmarinerade kycklingspett, bulgursallad med grillad paprika, spenat och soltorkad tomat, ajvarsås, grillad halloumiost samt vinbladsdolmar med fetaost och granatäpple. Mums! Och så här ser de kommande veckorna ut:

Måndag: Fisk under sprött täcke med rotsaksmos (en riktig gammal favorit)
Tisdag: Lax med krämigt spenattäcke (många täcken blir det...)
Onsdag: pannkakor (crêpes för de som vill, plain med bär och grädde för övriga)
Torsdag: kycklingwok på det som finns i kylen
Fredag: lammburgare i pita med många goda tillbehör
Lördag: ja inte vet jag vad familjen har tänkt äta men själv ska jag äta middag här i goda vänners lag
Söndag: honungsmarinerade kycklingspett med bulgursallad igen (vi har gäster och kör favorit i repris)

Måndag: curry- och skinksoppa (ett gammalt 80-talsrecept som jag tänkte damma av)
Tisdag: panerad sej med ajvarsås och ris
Onsdag: renskavsgryta
Torsdag: parmesankyckling med bönsallad
Fredag: rucolaspäckad pepparfilé med rotfruktsgratäng
Lördag: systers 40-årsfest!
Söndag: fisksoppa med aioli

6 kommentarer:

Sara sa...

Härligt att du matbloggar igen. Och två veckor, rakt av, jojatackarjá!

Fisken under det spröda täcket härmar jag direkt. Tack och bock!

Mie sa...

Åh hjälp, här duggar inspirationen tätt! Jag skriver ut o lämnar över till maken;)

Petra sa...

Tack Kajsa! Vi har samma matsmak.

Kajsa sa...

Sara: Joråsåatt... Jag har just ätit frasfisken, och kan intyga att den är toppen!

Mie: Härligt!

Petra: Varsågod!

Anna sa...

Bra, jag fnular och härmar lite till egna listan.

Och så har jag redan valt ut min meny på Mäster Anders, så jag kan väl få följa med!? ;o)

Kajsa sa...

Anna: Självklart, du är välkommen! Vad ska du äta? Själv funderar jag på rödtunga med smörslungade rödbetor och pepparrotssmör. Och så kanske en crème brulée på det.