onsdag 26 november 2008

Mera godis

Nu ska jag blogga julgodis igen! Kanske är det ett tecken på att jag egentligen är godissugen, på ett omedvetet plan nånstans? Fast det känns faktiskt inte så. Nej, det är nog bara det att jag har kommit i julstämning. När jag kom hem från jobbet möttes jag av en lysande snölykta och en snögubbe, komplett med morotsnäsa och allt. Då kan man ju inte bli annat än glad. Och lite julrusig. Här är mitt julgodismåste nummer två:

Krispiga rutor (cirka 40 st)
3 msk smör
1 påse marshmallows, 280 g
1,5 liter rice crispies
1 dl russin
ca 250 g mörk choklad.

Smält smöret i en stor kastrull. Tillsätt marshmallows och låt smälta på svag värme, under omrörning. Ta kastrullen från värmen och blanda ner rice crispies och eventuellt russin. Det blir trådigt och kletigt, men håll ut - det är värt besväret! Platta ut massan i en form eller på plåt med bakplåtspapper. Det går lätt att forma till om man har lite vatten på fingrarna. Låt kallna helt. Skär i rutor. Smält chokladen i mikro eller vattenbad. Doppa botten på rutorna, ställ på bakplåtspapper och låt torka.

Se där: frasighet, sötma, bitterhet och krispighet i en perfekt kombination!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gud så gott det lät! Du har sålt in det till mig. Hm, undrar när man ska hinna göra julgotter?!

Kajsa sa...

Misen: Det bästa med det här receptet och det på fudge här nedanför, är att de är snabblagade. Särskilt fudgen, bara smälta, röra, hälla, skära så är det klart!