måndag 25 maj 2009

Vicky Cristina Barcelona - en sån soppa

Vi hyrde den häromkvällen. Och oj, vad besviken jag blev. En sån klyschig, unken och fördomsfull soppa han har kokat ihop, den gode Allen. Det finns nog ett intressant budskap där någonstans, väl dolt bland klichéerna. Men det når inte fram - filmen skjuter hela tiden vid sidan av målet. Var har Woody Allen förlagt sin fingertoppskänsla? Sin humor?

Jag googlade nyss efter recensioner och insåg chockat att den fick sex plus av Svenska Dagbladet. Nej, då instämmer jag hellre med GP:s recensent som skriver:

"Eftersom det är Bardem, och inte 72-årige Allen, som har sexscenerna mot filmens unga skådespelerskor, är Vicky Cristina Barcelona inte svårartat gubbsjuk, men Allens kamera visar en snudd på osund fixering vid den åtråvärda Scarlett Johanssons behag. Som helhet betraktad en ganska livlös sexkomedi, jag väntade förgäves på alla roliga oneliners som brukar förgylla Allens komedier, filmen är märkvärdigt humorbefriad."

Men jag skulle inte säga nej till en helg i Barcelona.

5 kommentarer:

smultron sa...

Har inte sett den än. På seenare år har han inte lyckats med allt han gjort. Men Match point känner jag att jag vill se om.

cruella sa...

Tänk, jag misstänkte just det. Och såg den därför inte. Har slutat se/höra/prata om saker jag går igång på på ett negativt sätt. Måste tänka på blodtrycket och glädjeindex.

Och precis som du kan jag få Barcelona utan gubbsunkig film. Jippie!

Kajsa sa...

Smultron: Matchpoint var riktigt, riktigt bra. En helt annan klass.

Cruella: Jag hade det också på känn... Såg den ändå. Så du slipper!

Mie sa...

Nej helgen i Barcelona kan jag oxå ta:)
Har inte sett filmen o det var kanske lika bra;)

Kajsa sa...

Mie: Ja, min rekommendation är: hoppa över!