onsdag 17 november 2010

Bokhöst

Innan jag slutade på Myndigheten beställde jag en drös böcker. Tänkte att jag skulle hinna både förkovra mig och bara lyxläsa. Det har väl blivit si och så med den saken, en del har jag läst men långt ifrån allt. Här är boksamlingen:



Alfahannen: Jag tycker kanske inte att Katarina Wennstam är världens bästa romanförfattare. Men bra är hon, och framför allt så har hon alltid viktiga saker att säga och hon lyckas säga det med driv. Verkar vara en klok kvinna, det där.

Borta bäst: Jag har precis börjat läsa, och den verkar lovande. Jag har läst Fågelbovägen 32 också, och den gillade jag. Sara Kadefors säger också kloka saker om vårt samhälle, vår tid och de strukturer som vi inte alltid ser till vardags.

Att leva ett liv, inte vinna ett krig: Bara titeln. Så fin, och så sann. Det är detta jag behöver öva på. Kriget behöver få ett slut!

11 nyanser av tystnad, om maktspel och konflikter på arbetsplatser: Nu glider vi över till den mer jobborienterade litteraturen, och här handlar det om härskartekniker.

Kommunikation som verktyg för ledare och medarbetare: Det är sånt här jag jobbar med varje dag: att lära andra hur man använder kommunikation i sitt ledarskap och för att nå resultat på arbetsplatsen. Jag har läst halva boken och är inte allt för imponerad: jag tycker att den mest innehåller omtugg från andra håll. Ska du läsa en sammanfattande lättillgänglig bok på det här temat så rekommenderar jag i stället Charlotte Simonssons Nå fram till medarbetarna. Men visst, även denna bok är en helt okej introduktion till kommunikativt ledarskap och jag ser fram emot att läsa de delar som handlar om genusperspektivet.

Kommunikation i förändringsprocesser: Jamen nu snackar vi! Här är en gedigen forskningsbaserad redogörelse för hur man ska jobba med kommunikation i förändringar för att lyckas. Det är alltmer detta som mitt område, internkommunikationen, handlar om. För vilken organisation befinner sig inte i ständig förändring? Och om man som jag jobbar i en kunskapsorganisation, behöver man kunna backa upp sina rekommendationer med vetenskap, eller åtminstone beprövad erfarenhet. Den hittar man här.

Dialog för ökad känsla av sammanhang: Det här lilla häftet köpte jag för att läsa mer om KASAM-begreppet som jag tycker är intressant. En liten basic bok som beskriver hur man kan arbeta med dialog på arbetsplatsen för att skapa mening och sammanhang och därmed nå ökad effektivitet.

Inga kommentarer: