tisdag 8 maj 2012

Enkätutmaning

Jag fick en enkätutmaning av Katarina, som sänder live från radhuset. Kul kul! Här är mina svar:


1. Vilken är din favoritmöbel och varför? Snackar vi komfortmässigt så måste det bli vår soffa. En vit Basic från Njudex som vi har haft i många långa år. Trots att den börjar bli gammal och nerluggen, så har jag det grymt skönt där i min soffhörna. Snackar vi designmässigt så blir det mycket svårare. Men i mitt hem så väljer jag vårt skåp Sinka, från en av IKEAs tidigare PS-kollektioner. Det gör sig så himla bra i hallen på övervåningen.
2. Din favoritstad i Sverige? Fantasilöst jag vet, men det måste ändå bli Stockholm. Favoritplatser har jag fler, men favoritstad; ja då vinner huvudstaden.
3. Danskt wienerbröd eller kanelbulle? Wienerbröd! Bara jag slipper ha choklad på, jag föredrar gult klet, sylt eller glasyr.
4. Vem är ditt frikort? ;) Ha ha ha, det är ju välkänt här på bloggen: the one and only MGG!
5. Vilken talang önskar du att du hade? Talang och talang, men lite mer disciplin hade inte skadat.
6. Din käraste ägodel (ingen familjemedlem)? Det är utan tvekan vårt radhus. Jag älskar vårt hus! Att vi sen delar ägandet med banken, det är en helt annan sak...
7. Vilken är din paradrätt? Har jag en sån? Ja, kanske sydfransk fisksoppa med ailoi och hembagad baguette. Det brukar bli gott. Och så min grymma hallonkaka.
8. Godis - sött eller surt? Sött! Älskar allt sött.
9. Det bästa du har gjort i ditt liv (förutom ev. barn)? Att satsa på livet tillsammans med allra finaste maken. Tänk att det är nitton år sedan vi träffades, en lördagkväll på PM & vänner i Växjö.
10. På morgonen – kaffe eller te? Te. Morgon, middag, kväll - alltid te.
11. Vilken egenskap hos dig själv tycker du mest om? Oj vad svårt att svara på! Kanske min förmåga att se saker och ting ur olika perspektiv, jag har en stor inlevelseförmåga. Det har hjälpt mig många gånger, inte minst på jobbet. Dessutom är jag rätt bra på att njuta av de små glädjeämnena i vardagen. Det är bra.

I utmaningen ingick egentligen att hitta på elva nya frågor och skicka vidare till elva andra bloggare. Men det blir för svårt för mig tror jag. Får fundera och återkomma!

8 kommentarer:

Nipe sa...

Fniss - ja och maken träffades också för nitton år sen. I Växjö, fast på studentpuben Pudas...

Kajsa sa...

Nipe: Nejmen du skojar?! Betyder det att vi pluggade i Växjö samtidigt, måntro? Jag läste informationslinjen som den hette då. Och Pudas, herregud Pudas. It's all coming back to me... Vilka kvällar jag har haft där! Torsdagar, eller hur?

Jag bodde dock ute på Teleborg, på PG Vejdes väg hette den väl, i korridor. Det var tider det!

Live från radhuset sa...

Å så kul att läsa! Vad kul att du tog dig tid. :)
Jag hann aldrig köpa Sinka, jag hade velat ha den exakt där du har den, i hallen på övervåningen. Har grämt mig ordenligt.

Kajsa sa...

Katarina: Går de inte att hitta på Blocket?

Nipe sa...

Jag pluggade Media och kommunikation, fristående kurs! Eller nej, den terminen var det kanske socialpsykologi,eller? Men då har du ju varit på Mjödner också - som låg vid fängelset? Skrev ett inlägg en gång om den underbara studentpuben (under Nipes nostalgi). Hur länge läste du?

Kajsa sa...

Jamen visst, mjödner var ju fint som snus. Tisdagar, eller hur var det? Och så sivans ute på campus, det var tider det... Du läste också Mkv alltså. Vilka lärare hade du? Göran Palm, Betty Rhodin, Mats trondman? Minns inte vad de hette alla. Jag läste hösten -91 till våren -94, fast sista terminen i USA. Och sen en termin statsvetenskap och kultursociologi. Därefter jobbade jag på högskolan i drygt tre år, på informationsavdelningen. Du då?

Åh, vilken nostalgi!

Nipe sa...

Sivans var jag faktiskt bara på en enda gång, jag bodde inne i stan. Jag läste där 92-96, först Mkv, sen lite blandat och sen maskiningenjör. Lärare hade jag de du nämnde plus nån Eva. Sen läste jag Mkv C-kurs 2004 och då hade jag även Dino Viscovi. Saknar fortfarande Växjö ibland, men jag är ju nästan därifrån så jag har ju varit där väldigt mkt genom åren - inte bara under studenttiden.

Kajsa sa...

Nipe: Ja Eva ja, det var hon den smala, korta och intensiva eller hur? Dino minns jag också, men jag hade aldrig honom, tror knappt han hade börjat undervisa när jag pluggade.

Växjö har en särskild plats i mitt hjärta, jag bodde ju där i mer än sju år. Vi åker dit varje sommar, svärmor och svärfar bor fint och lantligt på en gammal gård ut mot Kronobergs slottsruin, hur idylliskt som helst och numera nästan i stan. Hästhagar, bokskogar och fornminnen runt huset och så nära till Helgasjön. Härligt!