tisdag 8 maj 2012

Internationella strokedagen

Idag är det den internationella strokedagen. Vet du hur man upptäcker symtomen på en stroke i tid? Om inte, gör akut-testet här. När det gäller stroke räknas varje sekund, och genom att vara påläst kan du rädda liv.

Idag tänker jag lite extra på min exkollega E. Inte 40 fyllda, stark, aktiv och vältränad. I julas var han på skidsemester i alperna när han plötsligt började prata sluddrigt och tappade känseln i ena armen. Han hade drabbats av en stroke. Efter att ha svävat mellan liv och död jobbar han nu stenhårt med sin rehabilitering på ett sjukhus här i stan.

Vad väntar du på? Gör det där testet nu.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Åh så viktigt! Hoppas du inte misstycker att jag postade ett liknande inlägg på min blogg, länkade till ditt inlägg också. Hoppas din vän återhämtar sig.

Kajsa sa...

Karin: Klart jag inte misstycker, det är ju strålande! Och E från mitt förra jobb har gjort imponerande framsteg. Djävulsk otur att få en stroke vid 37 års ålder förstås, men han verkar ha haft en väldig tur också: han har intellektet, talet och kan gå om än med krycka - och han gör stora framsteg hela tiden.

Live från radhuset sa...

Ja och en granne som bor mellan dig och mig fick nyligen en och sitter numera i rullstol, straxt över 40 år. Prognos inte så god. Fruktansvärt.

Igår spenderade jag två timmar med att lära mig HLR, hjärt och lungräddning. Det var nya dockor sedan sist och jag har idag träningsvärk (!!). Men det kan det vara värt när man lärt sig att rädda liv.

Kajsa sa...

Katarina: Hu. Ja, min ex-kollega hade som sagt en väldig tur. HLR är bra!