torsdag 24 maj 2012

Världen är liten

 Här är några bevis:
  • På mitt nya jobb kommer jag att sitta i samma ledningsgrupp som sonen till makens mentor och läromästare, som ledde in honom på guldsmedsbanan när han var 16 år. Faktum är att maken hade sin ateljé i denna familjs källare i en liten småländsk ort när han var ny i sitt yrke för sisådär 25 år sedan.
  • En av mina nya kollegor läste samma utbildning som jag, samtidigt som jag, fast inte i samma årskurs, på universitetet. Vi har gemensamma bekanta från den tiden och våra vägar korsades garanterat på den tiden även om jag inte minns det. Hon gick dessutom i samma klass som den person, vi kan kalla henne A, som anställde mig på mitt första kommunikatörsjobb i Växjö. Det visar sig också att denna A:s make är en gammal ungdomsvän till både min nya kollegas make och till min make.
  • En annan av mina nya kollegor visar sig bo bara några kvarter bort från oss här i förorten, på samma gata som min syster minsann. Hennes ena barn går i samma skola och årskurs som syrrans yngsta, och hennes andra barn spelar fotboll i samma lag som två av storebrors klasskompisar, tillika kompisar och grannar här på gatan. Kollegan själv sportar dessutom tillsammans med en av fotbollsmammorna i laget, och hon råkar vara en av våra närmaste grannar.
Hängde ni med?

Och om ni behöver ni fler bevis för att världen är liten, så kan jag lägga till att en av mina bloggläsare och jag läste samma ämnen och under samma period i Växjö, och att en annan bloggläsare bor här i min förort, på samma gata som en av min systers goda vänner. Hej hej Nipe och Katarina! Dessutom bor jag knappt tre kilometer från kända bloggerskan Larsson som i Chez Larsson.

Världen är liten.

3 kommentarer:

Live från radhuset sa...

Nej, jag får läsa om. ;) Så Chez Larsson bor här intill, vilken snygg renovering de hade gjort.

Ja världen är ju bra liten ändå. Så du har din syster i samma sköna förort, lyllos dig.

Nipe sa...

Haha, ja världen är bra liten... Jag bor dessutom i ankdammen Blekinge, där man liksom utan förvarning blir bordsgranne på jobbet med sin svåger, blir kollega med syrrans fd klasskompins fru, som sen sju år senare visar sig ha en ingift svåger som blir kollega med min syster OCH med den trevliga damen som alltid hjälper till på orienteringen som visar sig vara farmor till kollegans yngsta son. Ja, ni fattar... Men här i Blekinge känns det ju ganska naturligt eftersom populationen är starkt begränsad, men i Sthlm...

Kajsa sa...

Katarina: I Vällingby bor hon, har jag räknat ut. ;-)

Nipe: Ja precis, Stockholm är ju ända hyfsat stort. Fast ändå inte...