fredag 31 oktober 2008

Belysning

Jag vågar inte räkna på hur många stearinljus vi bränner på en säsong i min familj. Förresten spelar det ingen roll, för de tillhör kategorin nödvändiga basvaror.

Med två busglin i familjen är det förstås inte alltid läge för tända stearinljus. Och då gäller det att ha gott om andra ljuskällor. Men lampor är svårt, och jag spanar alltid efter fina fynd och bra idéer. Och nu vill jag dela med mig av en strålande idé från inspirerande bloggerskan Fingerspitzengefühl. Kolla vilken fin lampa hon har gjort av en gammal avskavd jordglob:



Hmmm... Om jag minns rätt så finns det en precis likadan glob hemma hos svärmor och svärfar i Småland. Komplett med repor och klotter på kartan. Kanske att man skulle kunna tänkas få överta?! Den funkar ju inte direkt i geografiundervisningen...

(Bilden lånade jag från Fingerspitzengefühls blogg.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken lysande (ha, ha) idé! Blev ju jättesnyggt. Ser fram emot att läsa utmaningssvar sen. Ha en trevlig fredagskväll!

Kajsa sa...

Misen: Lysande, indeed... ;-)