lördag 4 oktober 2008

Doften av nybakat

Fördelen med att gå upp med lillasyster klockan sex, är att man hinner baka frukostbröd till resten av familjen. Lyllos maken som fick vakna till doften av nybakat.

Jag provade ett nytt recept (nytt för mig, jag tror det är en klassiker) och oj vad gott det blev:

Cranks bröd (16 st)

25 g jäst
3 dl vatten, 37 grader
1 msk salt (fast man kan nog minska mängden något)
1 msk socker
2 msk olja
1 dl kesella (10 %)
6 dl grahamsmjöl
2-3 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och rör ut i lite av det ljumma vattnet. Tillsätt salt, socker, olja, kesella, resten av vattnet och det mesta av mjölet. Arbeta till en smidig och kladdfri deg som får jäsa under bakduk i cirka 30 minuter.

Lägg degen på mjölat bakbord. Knåda den blank och smidig och dela i två bitar. Rulla varje del till åtta bullar och lägg på plåt klädd med bakplåtspapper. Klipp ett kryss upptill i bullarna och låt dem jästa cirka 30 minuter.

Grädda i mitten av ugnen i 220 grader cirka 15-20 minuter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad lyxigt! jag vill också ha en som du så jag kan vakna av nybakatdoft... :)

Kajsa sa...

Misen: Du får droppa receptet lite diskret framför makens näsa...

Editor sa...

Då är det väl din tur med sovmorgon imorgon? (Min med, uppe med tuppen i morse...).

Kajsa sa...

Caroline: You bet! Vi delar alltid upp helgerna så: maken får sova ut på lördagar och jag på söndagar. Sov gott!