lördag 27 mars 2010

Påskplanering

Påsk. Bästa högtiden om du frågar mig. Inte traditionstyngd som julen. Inte ångestfylld som nyår. Inte belastad av orimliga väderförväntningar som midsommar. Bara ljus, avslappnad och hoppingivande.

Medan maken vinterbadar och dricker pilsner i goda vänners lag och ungarna plus grannbarn bygger koja i storebrors rum så sitter jag här och funderar över årets påskbuffé. Kanske blir det något i den här stilen:

Grön sparris med brynt smör och parmesan
Små piroger fyllda med spenat och fetaost
Kryddiga kycklingklubbor
Vitlöksgravad strömming
Hemgravad lax med min gravlaxsås special
Ägghalvor med ansjovisröra
En stor härlig sallad
Småpotatis
Och så en pavlova till dessert.

Vad tror ni?

4 kommentarer:

Annika sa...

Låter grymt gott!

Jag gillar också påsken. Kanske i synnerhet för att vi gjort det till tradition att tillbringa den på landet. Det begränsar autom automatiskt alla överdrifter (säger jag, som om jag skulle kunna lura i mig själv att det är så, men det är inte sant...).

Kajsa sa...

Annika: Vi ska också till landet i år, och det stämmer absolut att allt blir lite mer avslappnat. Nu hoppas vi bara på sooool!

Editor sa...

Jag tror det blir väldigt bra och jag tror också att det där receptet på gravlaxsåsen bör publiceras på en blogg när dej. :)

Kajsa sa...

Caroline: OK, det kan vi ordna... :-)