måndag 7 april 2008

Jamen då gör jag det också...

...svarar på enkäten alltså:

01. Hur länge har du bloggat? Jag började i januari i år, så jag är nybörjare.

02. Hur såg din bild av bloggar/bloggare ut innan du själv började blogga? Mediesnubbar, politiker och tunna tonårsbrudar såg jag framför mig.

03. Vilken var den första blogg du förälskade dig i? Grossessan.se var kul när jag var gravid.

04. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem? De känns som bra. Inte så konstigt eftersom det bara är fyra månader sen jag skrev dem.

05. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare? Nu när jag är mammaledig hinner jag med ganska många, säkert 15-20. Vissa mer sporadiskt än andra, dock.

06. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)? De flesta är en blandning, allmänna reflektioner, dagbok, lite mode. Till det kommer några matbloggar, några med fokus på inredning och precis nyligen ett par ekonomibloggar.

07. Nämn en bloggare som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om. Oj vad svårt... Men jag gissar att jag och the pioneer woman har rätt lite gemensamt. Köpstopps-Anki och jag har kanske en del gemensamt, men jag skulle inte klara (eller vilja ha) köpstopp ett helt år. Men det var enormt intressant att följa hennes resa.

08. Nämn en bloggare som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om. Väldigt lik är väl att ta i, men Petra och jag föredrar båda två badkar framför dusch, är dåliga förlorare och nojar lite i nya sociala sammanhang ;-). Sara och jag är lite på samma plats i livet: föräldralediga tvåbarnsmammor som grubblar över veckomatsedlar och andra vardagsbestyr.

09. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar? De som vet tycker det är kul.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg? Jag har inte frågat, men det tror jag nog.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden? Jag är försiktig, inte när det gäller mina åsikter och så, men när det gäller att visa bilder, tala om var jag bor eller lämna ut min familj. Samtidigt känns det lite trist att inte ens visa hur jag se ut, så kanske tänjs gränsen framöver. Vi får se.

12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför. Jag vill inte prata illa om bekanta eller kollegor som kan tänkas läsa bloggen.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du? När jag började hade jag inte en tanke på att någon skulle läsa min blogg. Faktiskt. Men nu är jag inne i träsket och det är klart att det är kul att någon läser och kommenterar det jag skriver!

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg? Ja delvis, men jag gissar att det är få bloggare som lyckas förmedla alla sidor av sin personlighet i bloggen.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? Nej. Det har inte varit aktuellt, men kanske är jag också lite för blyg. Tänk om jag inte är lika kul i verkligheten som på bloggen, liksom... Fast jag har träffat folk IRL efter att ha umgåtts på communities och det har varit givande, så varför inte!

16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga? Absolut. Jag har själv sett exempel på personer som lämnat ut sig enormt och som sedan har ångrat sig.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta? Nej.

18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar? Nej.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig? Det tar tid från annat, ibland borde jag göra helt andra saker än att blogga! Och ju fler intressanta bloggar jag hittar, desto mer tid tar det att följa dem. Det gäller att begränsa sig.

20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då? Ingen aning.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra? Absolut, inte minst har bloggandet faktiskt förändrat mediestrukturen. Det finns tveklöst fler röster där ute nu.

22. Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig? Ett sätt att formulera mina tankar om högt och lågt, slänga ut dem som krokar och se om någon nappar! Ett tillfälle till dialog med spännande människor som jag kanske aldrig hade träffat IRL.

23. Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig? Allt från förströelse till en källa till djupa funderingar. Ofta bekräftelse och en känsla av att det finns fler som jag... Och många, många, många som inte är som jag. Vilket är minst lika intressant!

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten. Jamen gör det alla ni som inte redan gjort det, vetja!

5 kommentarer:

Solrosfrö sa...

Jag knepar också på den här listan men den är ju sååå lång ;)

Kajsa sa...

Jessika: Jag vet. Jag är helt matt efter att ha svarat. Dags att sova - gonatt!

Petra sa...

Ja, den var lång listan. Jag vill inte heller vara så offentlig, men balansen är svår. Det är ju svårt att undvika att vara personlig, bloggen blir ju inte så meningsfull då. Jag tycker du har en bra avvägning i din blogg.
Lite lika är vi kanske, vi bor ju i 60-talsradhus, (eller nästan ditt är kanske från 50-talet?) båda två också ;-)

Kajsa sa...

Petra: Huset är från 1958 för att vara exakt. I maj blir det 50-årsfest i kvarteret (jag har redan köpt klänning...) ;-)

Ann-Christin sa...

Vad kul att läsa din svar. Jag älskar ju också att följa Pioneer Womans öden och äventyr. Jag skall också göra den här utmaningen.