tisdag 1 april 2008

Sisyfos

Guldsmederna har sin S:t Egilius. Djuren sin Franciskus av Assissi. Frågan är: finns det något helgon som vakar över oss småbarnsföräldrar?

Annars vet jag vem som är klippt och skuren för jobbet: Sisyfos. (Ja jag vet: inget helgon utan en gammal kung. Men ändå.)

Just bytt blöja? På't igen bara. Ammat klart? Nä, tänkte väl det. Dammsuget hallgolv? Ja, men det var innan storebror stormade in från dagis. Bebisens haka, panna och öron grötfria? Inte länge till... Hur många gånger har du plockat upp tappade leksaker från golvet idag? Nej, räkna inte!

Det tar helt enkelt aldrig slut. Och oftast tror jag det är bäst att inte grubbla över meningen med de vardagliga sysslorna. Fast en sak i Wikipedias förklaring stämmer inte: det är inte meningslöst. Egentligen. Det bara känns så ibland.

6 kommentarer:

RANA sa...

Otroligt begåvat tänkt, fångat och formulerat. Jag satt och nickade och hummade och sa "precis" tio tusen gånger medan jag läste det. :-D

Kram till dig!
Rana

Kajsa sa...

Rana: Äsch då... *rodnar av berömmet*

Åretruntparadiset sa...

Sisyfos smyger runt även på arbetsplatserna. Man vet när han har varit där när man kommer till jobbet och möts av mail med formuleringar som "gör vi ett lappkast vad gäller pressrelease-strategin" vilket innebär att man måste göra idag det man hade planerat att göra till den 10 april.

Jag gör. Chefen ändrar. Jag gör om. Chefen ändrar tillbaka som det var från början. Jag gör om. Chefen har ändrat sig igen. Så håller det på :).

Ser ni att man kan byta ut "chefen" mot "barnen". Fungerar ur fler aspekter än en.

Kajsa sa...

Målle: Bara du slipper torka av gröten från chefens panna!

Anna sa...

Briljant Kajsa, briljant!

Kajsa sa...

Anna: Oj, tack så mycket! :-)