onsdag 23 april 2008

Pretty in pink?

Läser i Metro om en undersökning gjord av Polarn O. Pyret. 87,8 procent tycker inte att pojkar mellan 1 och 2 år kan ha rosa kläder. Jag blir förvånad över den höga siffran. Och jag misstänker att toleransen för rosa killar blir ännu mindre ju äldre killarna blir.

Det här har sonen märkt. Han gillar fortfarande rosa, men han vet att man egentligen inte ska göra det om man är kille. Härom helgen var vi på Lindex och han fick själv välja en tröja ur Fem myror-kollektionen. Efter att ha funderat länge och väl valde han en rosa, med en elefant på. Jättefin, och han var nöjd.

Men när han nästa dag skulle gå till dagis, så tvekade han om den nya tröjan. "Då tror de ju att jag är en tjej" sade han.

Men han satte på sig sin t-shirt trots allt, till min stora glädje. Och han var nöjd när han kom hem. Vi får väl se hur länge han framhärdar, innan han han rättar in sig i ledet.

5 kommentarer:

Petra sa...

87,5 procent! Jag häpnar. Tröjan är väldigt söt och jag är ledsen att de bara finns i strl 122. Min son är 6 ½ och har strl 128. Men han kanske inte skulle vilja ha den, han har börjat bli en tuff kille ...:(

Anna sa...

Heja honom!

Jag måste jobba lite på det där själv. Eftersom Loppan varit så frälst i rosa i över två år, så är jag lagom trött på den färgen. Det känns därför så fräscht med rött, mellangrönt och orange på Lillebror.

Men jag ska bättre mig. Redan idag kanske (antecknar på dagens inköpslista)...

Kajsa sa...

Petra: Visst är det förvånande! Och: tuffa killar KAN ha rosa. De vet det bara inte alltid själva.

Anna: Jag hejar också på! Fast det är klart, även om vi försöker visa för barnen att de kan välja själva, så signalerar vi ju också könsroller i och med vår klädsel. Maken har t ex inga rosa kläder. Jag kanske borde köpa värsta rosa stekarskjortan till honom - han jobbar ju på Stureplan gubevars! ;-)

RANA sa...

Men braaaaa där, killen, hoppas han står på sig. :-D Rosa är superfint på killar. Min lille har lila eller rosa ibland, men han är ännu inte två fyllda. Får sen hur det går sen.

KRAM!
Rana

Kajsa sa...

Rana: Det hoppas jag också!