torsdag 12 juni 2008

Oas i sikte

Den stundande helgen innehåller välbehövlig vila för min del. På lördag tar kära syster med familj hand om båda barnen, så jag och maken får lite tid för oss själva. Vi tänker oss en promenad i parken kring Ulriksdals slott, plus lite trädgårdsinspiration på Slottsträdgården, inför nästa års stora projekt. Sen väntar brunch på Bockholmen. Storebror sover över hos kusinerna, så på kvällen ska vi njuta av god vuxenmat, utan minsta lilla hänsyn till kräsna fyraåringar.

Och maken får ursäkta, men jag längtar ännu mer till söndagen. Då är jag ensam hemma hela långa dagen. Halleluja! Jag slappnar av bara vid tanken på att få skrota (also known as skrutta) omkring i lugn och ro en hel dag. Att göra vad jag känner för, och inte minst att hinna göra det färdigt utan att behöva avbryta när barnen kräver min uppmärksamhet. Jag har ingen aning om vad jag ska ägna dagen åt, men det är ju själva poängen. Läsa, sova, blogga, se på film, äta godis, rensa ogräs, klippa gräset, baka bröd? Det spelar ingen roll, bara det jag gör är sprunget ur lust och inte tvång.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Good for you!! Låter helt underbart. Vilken härlig helg du har framför dig. Är så glad för din skull att du tar dig tid du längtat efter, utan barn och med och utan make. Jag läste nyligen någonstans (och tog det till mig på studs) "det bästa jag kan göra för mina barn är att göra något för mig själv" bra va?! Å det stämmer såå bra. När jag får lite egentid för mig själv så är jag en mycket bättre mamma!
Må gott o ha en fantastisk helg! Stor kram / A

Kajsa sa...

Anette: Hej vännen! Den där ensamma dagen borde jag sett till att få för länge, länge sen. Jag instämmer helt i citatet. Ses vi på midsommar, förresten?

Anna sa...

Mmmmm, det där låter himmelskt – äntligen Kajsa!

Rapport, lova oss en rapport bara!

Kajsa sa...

Anna: OK, jag lovar. Det är ju inte alls omöjligt att det blir ett och annat blogginlägg under dagen, till och med...

Petra sa...

Så roligt att ni fick till det (nu tänker jag på ditt ledsna inlägg)! Och jag förstår dig att du längtar extra mycket till söndagen! Helt egen tid ska aldrig underskattas, mycket viktig för hälsan!

Kajsa sa...

Petra: Helt nödvändig faktiskt, inte minst för en social ensamvarg som jag. Måste få dra mig tillbaka och bara vara då och då. Det gäller att inte glömma det bara.