torsdag 26 juni 2008

Så har jag då sett den

Sex and the city-filmen alltså. Och eftersom jag är en medienörd så har jag följt hela debattcirkusen kring filmen, om än smått motvilligt ibland. En smula tröttsamt tycker jag det är att just denna film ska analyseras in i minsta detalj. Produktplacering är faktiskt legio i varje stor Hollywoodproduktion. Och ingen brukar klaga när det är Audi eller SonyEricssons loggor som exponeras på vita duken. Och nog för att väninnorna i the Big Apple gillar ytliga ting som shopping, drinkar och märkesskor, men inte är de några spåniga bimbos för det - grejen är ju att de kombinerar yta med karriär och glamour med smarthet. Dessutom, spåniga tjejer - och killar - finns det gott om av i många andra rullar...

Jag försökte se filmen utan hela debatten ringandes i huvudet. Minns: detta är ett stycke välgjord, lättviktig hollywoodunderhållning. Och som sådan funkade den alldeles utmärkt! I några enstaka scener gick den lite överstyr och blev lite som en parodi av Sex and the City, men överlag är betyget ändå gott. Schysst underhållning, som dessutom inramades av en croque madame med normandisk cider (före) och ett glas iskall rosé vid Stureplan (efter). Och imorgon är mitt köpstopp slut. Då ska jag på stan. Några Manolo Blahniks lär det inte bli, men vad sägs om Din Sko?

Jag såg för övrigt filmen tillsammans med en god väninna, som aldrig sett ett enda avsnitt av Sex and the City. Jag upprepar: hon har aldrig sett ett enda avsnitt. Hur är det möjligt? Det kan hon inte svara på. Men hon gillade filmen.

6 kommentarer:

Anna sa...

Jag hade din åsikt på känn och är glad att du skrev ner den, en strulande mellanslagstangent till trots.

Jag tror inte att jag kommer att se filmen, kanske mest för att jag är på bio ungefär en gång om året och då passar på att välja annan typ av film.

Men skulle jag se den, så behöver jag inte skämmas. Jag har ju, likt din väninna, inte heller sett serien. Jo vänta, två avsnitt kanske!

Kajsa sa...

Tror också att filmen är rolig underhållning. Har den någonsin utgett sig för att vara någonting annat egentligen? Men, liksom Anna här ovan går jag på bio så sällan så det nog blir något annat när det väl blir av. Men ser fram emot att se den på dvd eller tv någon gång i framtiden.. :)

Anna sa...

Om intresse finns, läs Belindas syn på SATC-debatten.

smultron sa...

När Sex and the City började sändas i Sverige tyckte jag det var upprörande dåligt. Varför betedde sig vuxna kvinnor som vilsna tonåringar?

Nu när jag är i samma ålder som dom var då och jag förstår fullkomligt ;)

Sex and the City är en påse godis, tycker jag.

smultron sa...

Ursäkta min taskiga stavning! Fingrarna, tankarna och formuleringarna synkar inte alls.

Kajsa sa...

Anna: Jag skulle inte heller välja denna film om det var årets enda. Det är den inte värd.

Kajsa: Den passar ypperligt på dvd.

Anna: Intresse finns definitivt. Och efter att ha läst Belindas inlägg, så säger jag bara: HALLELUJA! På pricken.

Smultron: :-) Vissa saker behöver mogna fram.