fredag 2 januari 2009

Himmelska banan- och chokladmuffins

Nu när alla i familjen är friska (jamen jag vet att jag tjatar, men det ju är så skönt!) gör vi vad vi kan för att hämta igen alla kalorier som vi eventuellt kan ha gått miste om under bacillattacken.

Idag drog storebror och jag vårt strå till stacken genom att baka jordens godaste banan- och chokladmuffins. Och då vill jag understryka att jag egentligen tycker att muffins är ett av de tristaste och mest överskattade bakverk som finns. Torra, smuliga och allmänt tråkiga. Men det här är muffins av ett annat slag. Den saftiga bananen, smältande chokladen och den knapriga ytan gör dem överjordiskt goda. Lägg till ett glas iskall mjölk och du är hemma!

Banan- och chokladmuffins (12 stora)
3 väl mogna (=övermogna) bananer
3 ägg
3 dl socker
50 smör
5 dl vetemjöl (300 g)
1 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
ett par nävar grovt hackad mjölkchoklad

Sätt ugnen på 200 grader. Mosa bananerna med gaffel. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda mjöl, bikarbonat och bakpulver.
Rör ner smör, bananer och mjölblandningen i äggsmeten och blanda väl.
Fyll 12 stora muffinsformar till hälften. Släng ner lite hackad choklad i varje muffin. Fyll på med resten av smeten. Lägg en bit choklad överst på varje muffin. Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter.

Update: Jamen vad väntar ni på? Baka nu då! De blir toppengoda, jag lovar! Se så, upp och hoppa!

3 kommentarer:

Nina sa...

Tack för receptet! De blev superduperbra! Smeten kändes lite torr så jag hade i en skvätt mjölk också, och jag hade inget bikarobonat hemma så jag struntade helt enkelt i det. Jag vet inte om det gjorde någon skillnad i smaken :)

Kajsa sa...

Varsågod! Nu blev jag sugen på muffins...

Lina sa...

blev nyfiken dags å prova har ju ett par bananer som sett sina bästa dar...
men ska smöret va smält eller ej????