måndag 5 januari 2009

Mobilgalen

Jag behöver en ny mobil. Akut. Min gamla är totalt utsliten, och funkar för det mesta inte alls. Jag är inte sådär ungdomlig eller modern så att jag behöver ha mobilen med mig jämt, men det är ju onekligen rätt praktiskt att bli nådd och kunna nå ut då och då...

Så jag försöker köpa en ny mobil. Och det går sådär. Eller inte alls, egentligen. För jag är vilse. Totalt och hjälplöst vilse i denna galet ogenomträngliga djungel av mobiler, abonnemang, fria minuter, kontantkort, surfzoner, 3G, megapixlar, wlan, tilläggstjänster, bindningstider, finstilta undantag och betala en krona nu men 3 000 kronor i månaden i 200 månader eller tills du dör amen. Hur, jag undrar HUR är det möjligt att slå sig fram genom djungeln och skaffa sig så pass fri sikt att man kan genomföra ett hyfsat köp? Någon som vet?

Hyfsad musikspelare, kamera och radio är krav. Men kanske vore det också trevligt att kunna surfa i mobilen? Fast är det värt de extra slantarna det kostar? Eller ska jag köra på en superenkel variant och strunta i finesserna? Fast då vill jag ha en mp3-spelare. Och då kan jag ju lika gärna köpa en bra mobil så jag slipper hålla reda på två apparater. Innerst, innerst inne är jag lite sugen på en Iphone. Eller en Nokia N95. Fast jag är nog för snål.

Snälla, kan någon bara göra slut på mina plågor och bara fatta ett beslut åt mig?!

Update: För övrigt kan jag tillägga att det här är typiskt mig. Att köpa hemelektronik blir alltid lika smärtsamt för mig. Stort, svårt och jobbigt. Herregud, jag ägnade mindre tid åt att bestämma mig när vi köpte radhuset! Nåja, snudd på, i alla fall.

Inga kommentarer: