tisdag 13 januari 2009

Människoföda?

Det finns flera anledningar till att jag brukar ha med mig matlåda till jobbet. Här är en:

Baguette multicereal 48 % (vetemjöl, vatten, solrosfrö, jäst, vetekli, vetegluten, linfrö, sesamfrö, salt, druvsocker, skummjölkspulver, emulgeringsmedel E472e, förtjockningsmedel E412, vetesurdeg, rostat maltmjöl av vete, vegetabiliskt fett (härdat), surhetsreglerande medel E341, kan innhålla spår av nötter)
Skagenröra 26 % (äkta majonnäs (rapsolja, vatten äggula (kan finnas spår av äggvita) vinättika (antioxidationsmedle E224), senap (gult senapsfrö), socker, salt, peppar, surhetsreglerande medel (citronsyra E330), stabiliseringsmedel E415, konserveringsmedel E202, E211), räkor (pandalus borealis) 33%, surimi (vit fisk, Allaska Pollock, Threadfin Bream, vetestärkelse, äggvita, krabbarom, färg E120) 16 %, ishavsrom (färg E104, E120), chilisås (tomatpasta, sellerifröextrakt, vitlökspulver, chilipulver), dil, salt, vitpeppar, cayennepeppar, stabiliseringsmedel E412, E415, konserveringsmedel E202, E211) räkor 7 % (pandalus borealis), vatten, salt, socker, surhetsreglerande medel: citronsyra E330, smakförstärkare E621, konserveringsmedel: kaliumsorbat E202, natriumbensoat E211, stabilisatorer: E450, E451) citron 6 %, cocktailtomat 5 %, Becel 4 % (vatten, veg olja, vegetabiliskt fett, modifierad stärkelse, salt, emulgeringsmedel (sojalecitin och E471 av veg fett), konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitaminer). Romansallad 4 %.


Ovanstående, mina vänner, är listan över ingredienserna i den macka jag ryckte åt mig på Pressbyrån mellan två möten idag. Jag brukar aldrig, aldrig, aldrig stressinhandla lunch på det sättet, men idag var det kris. Behöver jag skriva att jag känner mig superäcklig efter att ha ätit upp skiten? Måste fråga om någon av mina kollegor har ett tuggummi.

4 kommentarer:

Solrosfrö sa...

Ha ha, en applåd för att du orkade skriva allt det där ;)

Kajsa sa...

Fröet: Jag vet, helknäppt. Men jag blev så chockad och äcklad av den där galet långa listan, att jag bara var tvungen att dela med mig! ;-)

Anonym sa...

Usch o fy vad äckligt rent ut sagt, hela jag grimaserar illa! Hur blev det så här, frågar jag mig oftare och oftare numera. Men om det är nån tröst, det har hänt att jag gjort precis som du och ätit precis lika många oförståliga ingredienser....
Vet att du annars ambitiöst avundsvärt lagar massor av eget och håller dig till naturliga råvaror!
Kram till dig!

Kajsa sa...

Anette: Visst får man rysningar. Jag fattar knappt hur det är möjligt att klämma in så många tillsatser och konstiga ingredienser i en enda stackars macka...

Kram!