söndag 25 januari 2009

Lyckan är ett långkok

Det är något visst med långkok. Det är som om trivseln och hemtrevligheten ökar för varje minut som grytan står på spisen och sprider väldoft omkring sig. Ja, jag hade gärna delat med mig av doften som spred sig i radhuset i eftermiddags. I stället bjuder jag på ett av mina absoluta favoritrecept, från en av Jamie Olivers kokböcker:

Jools älsklingsgryta (cirka 6 p)
olivolja och en klick smör
1 gul lök, skalad och hackad
1 näve färska salviablad
800 gram grytbitar av nötkött, i 5 cm stora bitar
havssalt och nymald svartpeppar
mjöl, att pudra med
2 palsternackor,skalade och delade i fyra bitar
1/2 squash, tärnad
4 morötter, skalade och halverade
en näve jordärtskockor (kan uteslutas),skalade och halverade
500 gram små potatisar
2 msk tomatpuré
1/2 flaska rödvin
3 dl ox- eller grönsaksbuljong

Att strö över den färdiga grytan:
finrivet skal av en ekologisk citron
1 näve rosmarin, bladen repade
1 klyfta vitlök, skalad och finhackad

Värm ugnen till 175 grader.
Hetta upp lite olja och smörklicken i en stor stekgryta. Lägg i lök och all salvia och stek i några minuter.
Vänd köttet i saltat och pepprat mjöl (jag brukar skaka runt rubbet i en påse), lägg det sedan i grytan tillsammans med alla grönsakerna, tomatpurén, vinet och buljongen och rör om försiktigt. Krydda generöst med nymald svartpeppar och lite salt. Låt koka upp, lägg på lock, ställ in grytan och laga i ugnen tills köttet är mört. Ibland tar det 3 timmar, ibland 4. Det beror på vilken styckning av kött du använder och hur länge det har hängt. Det enda sättet att testa är att mosa en bit kött, och om den faller isär är det färdigkokt.
När köttet är klart sänker du ugnsvärmen till 100 grader och låter grytan stå i ugnen tills det är dags att äta.
Bästa sättet att servera den här grytan, enligt Jamie, är att sleva upp den i skålar, servera ett glas franskt rödvin till och nybakat bröd. Jag serverar oftast tagliatelle till. Viktigt är dock att inte glömma varianten på gremolata som ska strös över vid serveringen:
Blanda citronskal, hackad rosmarin och vitlök och strö det över grytan innan den serveras. Bara minsta lilla mängd gör världens skillnad så snart den hamnar i grytan avger den en otrolig arom.


Så här såg grytan ut innan den åkte in i ugnen. Det färdiga resultatet har jag tyvärr ingen bild på, så det får ni föreställa er. Lovely!

7 kommentarer:

Solrosfrö sa...

Mums! Ska jag göra och ta med till fjällen tror jag ;)

Tidsmästarinnan sa...

jag håller med! Den där skulle jag vilja prova, gillar palsternacka!
Vi slog minsann till i helgen också och gjorde Boeuf Bourguignon (hur nu det stavas, men gott blev det).

Kram!
Susanne

Kajsa sa...

Fröet: En perfekt fjällgryta är det!

Tidsmästarinnan: Å, burgundisk gryta är en av mina favoriter! (Observera hur jag undvek att behöva stava till eländet... ;-)

Anonym sa...

Mumma!
Det där måste jag testa. tack för tipset :)

Kajsa sa...

Linda: Hej, välkommen och varsågod! :-D

Petra sa...

Jag har den där boken, men tänkte istället "Iiiou" när jag såg receptet. Jag har grytfobi. Speciellt grytor med kokta rotfrukter och nötkött. Jag tror jag blev skrämd som barn av min mammas grytor där man fick sitta och tugga köttet i en kvart för att sedan spotta ut det i servetten.
Men det är nyttig och bra mat, säkert.

Kajsa sa...

Petra: Men! Grytfobi. Vad är det för dumheter? *skakar på huvudet* Här snackar vi kött så mört att det smälter i munnen. Mums! :-)

Nåväl, smaken är som baken...