tisdag 6 januari 2009

Solens mat från två världsdelar

Minns ni Indiska kokboken? Den där som sålde som smör i solsken på Indiska under 90-talet? Den användes flitigt hemma hos mig för sisådär femton år sedan. Under åren har kokboken fallit i glömska, men idag dammade jag av den, och till hela familjens stora förtjusning serverades kofta korma med ris och hembakta naanbröd till middag i radhuset. Storebror åt en rejäl portion och drog sedan sin vanliga ramsa "Tack för maten den var god, den gav kraft och levnadsmod", med tillägget "Den VAR verkligen god idag mamma. På riktigt, det är säkert!". Inget dåligt beröm för att komma från min kräsne son.



Fast indiskt i all ära, det italienska köket är ändå min favorit. Därför är jag förtjust i Solens mat på SVT. Jag missar det för det mesta, men om jag lyckas slå på TV:n i rätt tid så är jag fast. Det är något visst med den alltid lika oklanderligt prydlige och elegante Bo Hagström som med lågmäld entusiasm provsmakar sig igenom den ena lokala delikatessen efter den andra. Dessutom känns det som gammaldags tv. Lite trivsamt långsam, sådär. Lite som de där naturprogrammen med sir David Attenborough som hela familjen samlades framför när jag var liten. Det var en riktig ritual, som vi aldrig missade.

Inga kommentarer: