fredag 2 januari 2009

Gott nytt år, förresten!

Vår ursprungsplan var att fira nyår på landet, men det var av förklarliga skäl inte läge för några längre utflykter. Vi tog det lugnt i stället, och njöt av lillasysters första friska dag. På eftermiddagen var jag och storebror på bio: Madagaskar 2 roade såväl stor som liten. På kvällen åt vi gott och när barnen hade somnat sippade jag champagne framför brasan och klådde maken i Trivial Pursuit. Sen gällde det bara att hålla sig vaken till tolvslaget. Det var svårt. Jag slumrade i (den nytvättade vita :-) soffan medan maken sjöng med till Mamma Mia på tvn. När eldspektaklet brakade loss vid tolvslaget väckte vi storebror som utlovat. Han hade sett fram emot fyrverkerierna hela dagen, men när det verkligen kom till kritan så valde han att stanna i sängvärmen. Jag förstår honom.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att jag har varit med om nyårsaftnar med mer drag. Men den här var rätt skön, den också. Jag har för övrigt kommit på att jag inte är sådär särdeles förtjust i nyårsaftnar. Jag förknippar den med alldeles för många krav och förväntningar. Man ska äta så jäkla gott, vara så jäkla snygg, umgås så jäkla mycket och ha det så jäkla kul. Vid tolvslaget ska man vara så förbannat glad och se fram emot ännu ett fantastiskt år. Och hey - jag gillar verkligen att äta gott, vara snygg, umgås och ha det kul. Men när alla de där sakerna blir måsten, då sätter jag mig på tvären. Och får hjärtklappning. Och när allt kommer omkring brukar jag ha det roligare en alldeles vanlig lördagkväll. Tror jag är snyggare då också, faktiskt.

5 kommentarer:

Editor sa...

Håller med. Vi stod och drömde om riktigt vuxenpartaj när vi lagade middagen, men var rätt nöjda när den andra barnfanmiljen puttrade hem strax efter raketerna. :)

Sorkfröknarna sa...

Känner lite som du,har varit med om en hel del nyårsaftnar. Denna blev inte alls lyckad.

Kajsa sa...

Caroline: Ja, man vill ju ha sin skönhetssömn... ;-)

Peppan: Hej! Tråkigt med en inte så lyckad nyårsafton. Vi får satsa på vardagen i stället!

smultron sa...

Håller med. Nyårsaftnar är inte riktigt min grej, har aldrig varit. Det var det där med kuslig likhet, va....

Kajsa sa...

Smultron: Ja, sannerligen. Fast jag har i och för sig både klippklättrat och hoppat rätt ur ett flygplan. Ja jösses, det har jag.