onsdag 6 augusti 2008

Modärna tider?

När jag handlade på Coop idag passade jag på att ta ut lite kontanter i bankomaten utanför kassan. Väl där upptäckte jag att det inte var en bankomat, utan en helt ny slags apparat. Jag fick mina pengar, så nymodigheten verkade funka som den skulle.

Men vad jag också fick på köpet var - helt otippat - ett par rörliga reklambudskap. Först uppmanades jag att köpa rödvin. Vinreklam vid uttagsautomaten. Jag måste säga att det kändes sådär. Men det var ändå inget jämfört med nästa reklamsnutt: Behöver du låna pengar? Kontakta Folkia, hela folkets långivare.

Någon tyckte uppenbarligen att det var en bra reklamplacering. Jag får bara en unken smak i munnen. Magstarkt och osmakligt tycker jag. Vad tycker du?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej där!
Nu har ketchup effekten kommit tillbaks, tjihoo! Tack för att du skriver så roliga, intressanta, inspirerande och så varierande i din blogg. Alltid lika roligt att kolla in och läsa. Å tack för senast! Vi myste oxå framför brasan på kvällen till hela familjens förtjusning! Hoppas vi ses till helgen :-) Kram!! / A

smultron sa...

Kul att du är igång igen!

Jag får också en dålig smak i munnen (eller så är det för att jag inte borstat tänderna efter morgonkaffet?) av att alla medel är tillåtna när det gäller att få folk att skuldsätta sig.

Åretruntparadiset sa...

Riktigt osmakligt. Men säkert skrämmande effektivt kanalval. Usch. Jag tillhör dem som faktiskt tycker att man borde förbjuda telefonlån.

Åretruntparadiset sa...

Förresten. Har också tagit ut pengar ur den där automaten, dock noterade jag just då ingen reklam. Men det kändes ändå liksom... konstigt. Tänk vilken vanemänniska man är.

Solrosfrö sa...

Kul att du är tillbaks igen ;) Nja, det rimmar lite illa tycker jag nog...

Kajsa sa...

A: Tack, vad gullig du är! Vi kommer gärna förbi en sväng på lördag, jag hör av mig.

Smultron: Ja, skönt med vardag igen. Jag tycker hela cirkusen kring dyra snabblån är riktigt läskig.

Åretruntparadiset: Ja, visst kändes det konstigt. Jag var allt lite tveksam ända tills pengarna kom.

Jessika: Eller hur!

Petra sa...

Verkar skumt. Fast jag blir inte förvånad. Det måste vara för dem som nekas uttag då kan de ringa till Folkia (vilket namn!) istället.

Kajsa sa...

Petra: Japp, och bara man kan få ett fett sms-lån så ordnar det upp sig... Cyniskt. Och så namnet Folkia, för att få ockrandet att låta lite folkhemstryggt så där. Fy!