måndag 25 augusti 2008

Nytt alster från en sagoberättare

Inger Edelfeldt har varit en av mina favoritförfattare sedan tidiga tonåren. Jag började med hennes ungdomsböcker, Juliane och jag och Duktig pojke, och gick sedan raskt vidare till vuxenavdelningen och plöjde allt hon skrev. Jag fastnade för hennes sätt att beskriva känslor, att skildra bråddjupet som så ofta döljer sig under väl polerade ytor, och hennes förmåga att krydda vardagliga skildringar med fantasi och magi. Hon är en sann sagoberättare. Dessutom älskade jag det faktum att hon tecknade, precis som jag.

I många år läste jag allt hon skrev, fast på sistone har det inte klickat på samma sätt mellan mig och hennes böcker. Men idag utkommer Sagobrunnen, en bok med tolv sagor för vuxna. Den vill jag läsa.

4 kommentarer:

smultron sa...

Du, har du sett att hennes 4 novellsamlingar finns i en pocket! Jag har den på min önskelista inne på adlibris.

Kajsa sa...

Å! Det har jag inte sett! Och jag som tycker att hon är en av få författare som verkligen bemästrar den svåra konsten att skriva noveller. Ännu en bok på min önskelista alltså... Tack för tipset.

Petra sa...

Hon har varit en av mina favoriter också. Ska kolla upp ditt tips.

Kajsa sa...

Petra: Kul med fler som gillar Edelfeldt.