tisdag 19 augusti 2008

Veckans mat

I något slags hösttermins-nystarts-iver slog jag till i helgen och gjorde matsedel för två veckor:

Köttfärsrulle med fetaost, klyftpotatis, broccoli
Panerad sejfilé, tsatsiki
Polpette med spagetti
Het räkpasta med saffran
Köpemat: meze
40-årsfest hos grannarna
Viltrulader med ädelost och ansjovis


Lax med citronsås
Blodpudding med äpple och bacon
Minestrone med chorizo och vita bönor
Raggmunk med fläsk
Kräftor med tillbehör
Pilgrimsmusslor på något vis
Fyllda lammfärsbollar i tomatsås

5 kommentarer:

Petra sa...

Jag gillar dina listor! Polpette är det köttbullar eller vad?

smultron sa...

Åh, vad gott! Vågar ju inte lägga ut mina veckomatsedlar på bloggen efter att ha läst dina alltså!

Kajsa sa...

Petra: Ja, italienska köttbullar, ganska fasta i konsistensen och kryddade med citron och parmesan. Fast maken var tvungen att jobba över, och när det bara är jag och glina orkar jag inte anstränga mig. Så det blev vanliga Findusköttbullar istället. :-(

Smultron: Äsch, klart du vågar! :-)

Petra sa...

Å då har jag lagat polpette många gånger ;) brukar krydda med just citron och parmesan när jag gör köttbullar i tomatsås. Men om bara jag och min son skulle äta då hade han också fått färdiga köttbullar (och jag hade ätit en macka). Ibland ligger det något i uttrycket "pärlor för svin" :)

Kajsa sa...

Petra: Ja jösses när det gäller min fyraåring är det pärlor för svin mest hela tiden. Jag får bita ihop och kämpa för att inte servera honom... tja - grismat ;-) ... hela tiden.