tisdag 19 augusti 2008

Operation hålla bebis vaken

Lillasyster har utvecklat en gräslig ovana. Hon vaknar mitt i natten och är odrägligt pigg i sisådär en och en halv timme. Trots de nattliga eskapaderna så vaknar hon glad i hågen och vill upp vid halv sex-sexsnåret varje morgon. Inte kul, tycker hennes alltmer glåmiga och hålögda föräldrar.

För att få den lilla skitungen (och det skriver jag med kärlek) att sova bättre på nätterna, så försöker vi - efter råd från klok syster och BVC - att rucka på hennes sovvanor dagtid. Hon ska helst bara sova en gång om dagen: efter lunch.

Operation hålla bebis vaken är påbörjad. Idag har vi varit på dagis med storebror, varit vid stranden och matat fåglarna, gungat i lekparken, haft sångstund och ätit mellis. Och klockan är bara tio... Lillasyster klipper med ögonen men än är hon vaken.

Det blir tidig lunch idag.

Update: Klockan 10:58 somnade lillasyster över en tallrik laxgryta med broccoli. Hon höll sig vaken två timmar längre än hon brukar. Jag ser det som en framgång.

3 kommentarer:

Petra sa...

Nu undrar jag: varför är det inte bättre att hon sover på förmiddagen? Om hon sover på eftermiddagen så är det ju kortare tid till hon ska sova igen.
(Men jag kan ha glömt hur det fungerar, jag har ju en sjuåring)

Åretruntparadiset sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kajsa sa...

Petra: Tanken är väl att hon ska sova lite mindre, och då funkar det inte med sovstund på förmiddagen. För då somnar hon garanterat igen på eftermiddagen. Hur som helst så har vår nya taktik ingen vidare effekt. Än.