tisdag 6 maj 2008

Begagnat?

Jag har förstått att många är tveksamma till att klä sina barn i begagnade barnkläder.

Jag kan faktiskt inte alls förstå varför. Mina barn har fått ärva kläder av såväl familj som vänner. Senast var det en granne som kom förbi med en kasse urvuxna kläder till storebror. Jag tackade för ett gäng extrabyxor till dagis, och sonen jublade över en tröja med en racerbil på (hans mamma köper sällan kläder med dylika motiv, så detta var extra lyxigt i hans ögon).

Inspirerad av en god vän med näsa för fynd, hängde jag för första gången med på klädbytardag för ett par år sedan. Vilken grej! Kul var det, rena skattjakten. Och oj vad vi fyndade - hela, rena och efter många tvättar giftfria och mjuka barnkläder till absoluta vrakpriser. Knappt slitna skor för 2o-30 kronor paret, byxor för lika mycket och tröjor för en tia. Numera är jag stammis!

Det är klart att mina ungar får nya kläder också. Det är kul att köpa nytt! Och inget fel i det. Men när såväl miljön som ekonomin vinner på att det nya blandas upp med lite begagnat, så kan jag inte annat än utropa alla till vinnare. Så kolla in nästa klädbytardag i ditt kvarter!

Eller vad säger du? Känns det OK eller inte med begagnade barnkläder?

7 kommentarer:

Sara sa...

Det är okej, och jättebra med begagnade barnkläder. Barnen använder kläderna en kort tid och det händer ofta att kläder inte hinner användas så mycket innan de är urväxta.

Sedan behövs "dagiskläder" som ligger och väntar på hyllan på dagis, tills det sker en olycka. Och för bebisar behövs extrakläder som bor i skötväskan.

Jag fyndade som sagt på Tradera för första gången nyligen och är hel nöjd. Fina kläder billigt.

Jag är dock ingen expert, köper mest nytt till barnen, men uppskattar att få ärva och spanar nu mer också på Tradera ibland. Har fortarande inte varit på bytardag!

Åretruntparadiset sa...

Ja, du vet ju vad jag tycker. Ärvt och begagnat är kanon! Tids nog kommer de i en ålder då det begagnade är lite för slitet - där är mina två nu - så man måste köpa mer nytt. Men så länge det funkar med begagnat så är det toppen.

smultron sa...

Begagnat är kanon! Har köpt en del på kyrkans loppis, vinterjackor och dyl, fått säckvis och såklart ärver barnen varann. Dom blir lika glada för begagnat som nytt. Bra när dom växer så det knakar.

Det är kanske under en begränsad tid dom går med på det. Min femtonåring vill ju inte längre ha second hand, möjligen nåt från min garderob!

Anna sa...

Jag instämmer med dig och övriga kommentatorer; begagnat är jättebra!

Kajsa sa...

Sara: Ja om inte annat så är begagnade kläder helt perfekta som extrakläder till dagis. Och jag måste testa Tradera snart!

Målle: En tacker och buger för alla fina kläder vi fått från er! Det gäller väl att passa på med begagnat innan barna blir större. Dels för att de har samma kläder längre=sliter ut dem, och dels för att de blir mer kräsna.

Smultron: Ja som sagt, det gäller väl att passa på innan de blir alltför kräsna!

Kajsa sa...

Anna: Eller hur!

Petra sa...

Att ärva kläder av vänner och bekanta är helt ok. En klädbytardag hade varit toppen. Jag har dock en "rädsla" för att köpa begagnat på Tradera eller i second handbutik. Men det är mer en känsla av obehag som inte är rationell eller grundad på förnuft.