tisdag 20 maj 2008

Godaste snabblunchen

Dags för lite matbloggande igen! Ibland finns det inte tid att laga lunch här hemma. Då gäller det att ha frysen full av god mat som går lätt att tina. De här spenatfyllda tortillarullarna är mina favoriter just nu. Och finns de inte färdiga i frysen så är de busenkla att svänga ihop, av ingredienser som jag alltid har hemma. Komplettera med en tomatsallad och kanske lite marinerade kikärtor, så har du en riktigt bra lunch:

Det här behövs till 4 pers:
2 paket fryst bladspenat (à 250 g)
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
200 g fetaost
6 medelstora tortillas
2 dl riven lagrad ost

Gör så här:
Sätt ugnen på 250°. Tina spenaten.
Skala och hacka vitlöken. Fräs den i oljan någon minut.
Rör i spenaten och låt den fräsa tills den blir varm. Krydda med salt och peppar.
Grovhacka fetaosten. Fördela spenaten på bröden och strö över osten. Rulla ihop.
Lägg rullarna tätt på bakplåtspapper på en plåt. Strö över osten.
Gratinera i övre delen av ugnen 5-6 minuter.

7 kommentarer:

Var dags glimtarn sa...

Mmm, det låter jättegott. Får man äta fetaost so gravid undrar jag, nu blev jag väldigt sugen på det iaf:)!

Kajsa sa...

Var dags glimt: Jamen det får man väl, visst får man? Bara den är gjord på pastöriserad mjölk. Förresten, det borde inte spela någon roll i det här fallet eftersom den körs i ugnen!

Var dags glimtarn sa...

Ah, right you are......då ska jag köpa fetaost idag och testa. Gillar spenat med, kul med ny rätt :)

Solrosfrö sa...

Tack för tipset - här skall skrivas ut och läggas i recepthögen ;)

Anonym sa...

Gud så gott det lät! Mera snabblunch-recept. Jag börjar bli korvförgiftad;-)

RANA sa...

A, det lät verkligen supergott!!! Det borde jag kunna få till. Tack för tipset!

Kram, Rana

Kajsa sa...

Var dags glimt: Spenat rules!

Jessika: Varsågod!

Annica: Känner igen den där förgiftningen.

Rana: Busenkelt!