onsdag 7 maj 2008

Lax- och räkpastan!

Visst lovade jag att lägga ut receptet på lax- och räkpastan med apelsin, ur vår veckomatsedel? Ursäkta att det har dröjt - jag glömde det helt, vilket kanske beror på att rätten bryskt blev utkonkurrerad ur menyn av en räksallad med grillad halloumi i söndags. Pastan gör dock comeback på vår matsedel på fredag kväll.

Så här:

3-400 g pasta
400 g laxfilé
500 g räkor med skal
2 msk olivolja
1 msk tomatpuré
2 dl grönsaksbuljong
1 dl vitt vin eller 1 msk pressad citron + 1 dl vatten
2 dl lätt crème fraice
1/2 tsk torkad timjan, eller lite mer färsk
rivet skal och pressad saft av 1 apelsin
2 krm salt
1/2 krm cayennepeppar
2 vitlöksklyftor
1 fänkålsstånd

Skala räkorna, spara skalen. Fräs skalen i häften av oljan. Rör ner tomatpuré och häll på buljong och vin. Koka skalen cirka 10 minuter under lock.
Sila bort räkskalen och tillsätt crème fraiche. Låt såsen koka ihop. Smaksätt med timjan, apelsinsaft och -skal, salt och peppar.
Skala och hacka vitlöken. Skär fänkålen i strimlor och laxen i tärningar.
Hit kan man förbereda.
Koka pastan. Fräs vitlök och fänkål mjuka i lite olja och blanda ner dem i såsen. Lägg i räkorna. Stek laxtärningarna hastigt i lite olja i het panna så de blir knappt genomstekta.
Blanda pastan med såsen, strö över laxtärningar.

7 kommentarer:

Anna sa...

Åh Guuud så gott det låter!

Jag niger så jag nästan faller omkull; detta måste bli vår lördagsrätt!

Tack, tack, tack!

Kajsa sa...

Anna: Visst gör det! Jag ska inte ta åt mig äran, det ska Bonniers kokbok, senaste utgåvan - helt fantastisk för övrigt. Ska nog ta och lägga till en rad om det i inlägget för ärlighetens skull.

Peace in mind sa...

Åh perfekt middagstips, tror jag följer Annas exempel och kör det på lördag:)

Kajsa sa...

Anna: Hoppas det blir gott! Ett glas rosé tror jag passar toppen till, kanske på balkongen?

Solrosfrö sa...

Utskrivet!

Kajsa sa...

Jessika: Smaklig spis!

Petra sa...

Tack! Men Bonniers kokbok...den har jag ju. Bläddrar i den allt för sällan. Rosé passar nog bra. Fredagar är vikta för pasta så så får det bli :D