lördag 31 maj 2008

Lördag morgon

Så. Nu har jag gråtit en skvätt, och det oöverstigliga berget har krympt till en något mjukare kulle. Några svettpärlor i pannan kanske det krävs för att kliva över den, men jag kommer att klara det utan blodsmak i munnen.

Ikväll är det fest och visst återstår en hel del att göra, men allt känns så mycket bättre idag. Ett glas vin med goda grannar på altanen igår kväll, och amerikanska pannkakor med bacon och lönnsirap till frukost gjorde sitt till för att bättra på mitt humör. Att lillasysters öroninflammation verkar ha kommit av sig gjorde också sitt till.

Jag har till och med hunnit måla naglarna! Medan de torkade satt jag vid datorn och surfade. På Aftonbladets familjesidor hittade jag en intervju med Åsa, tvåbarnsmamma som valt bort jobbhets och renoveringsstress. Inspirerande läsning om en klok person med sund inställning till livet, tänkte jag. Sen tittade jag lite närmare på bilden och insåg att det ju är Åsa, med Elsa och Allan på dagis! Världen är liten, och jag får nog ta och prata lite med henne nästa gång vi ses på dagisgården.

För övrigt har vi styrt om lite i vår vardag veckorna framöver, för att skapa lugn, ro och välbehövliga luckor. Vi har helt sonika bokat av den stora namnfesten för lillasyster. I stället blir det en liten ceremoni tillsammans med den närmaste familjen i midsommar när vi ändå samlas på lokal för att fira min fars 70-årsdag.

Vips, så uppenbarade sig en obokad helg då vi dessutom har barnvakt på lördagen. Tillsammanstid! Och på söndagen har maken lovat att ta med sig barnen på utflykt. Egentid!

Tack alla ni goa som kommenterade mitt förra inlägg. Det värmde gott, vill jag lova.

3 kommentarer:

smultron sa...

Låter som om ni styrt om det mycket bra!

Jag läste om Åsa och jag känner igen det där med att provocera. I förrgår sa jag till maken att jag kan känna att vissa blir nästan avundsjuka på att jag fortfarande är föräldraledig. Dom ser bara det, inte att vi aldrig reser, går på restaurang och får vända på slantarna hela tiden. Men vi tycker att det är värt det!

Ha en trevlig helg och en rolig kväll :)

Anna sa...

Yes!!!

Medvind, utförsbacke, supervallade skidor; ja allt det där man säger.

Det där är livskvalitet. Väl prioriterat, Kajsa!

Kajsa sa...

Smultron: Ja, tänk att det kan vara så provocerande när man inte hänger med på all den där konsumtions- och statushetsen. Jag märker att jag väljer bort den alltmer (även om jag minsann konsumerar en hel del onödigt ibland), de vänner som bara vill prata senaste designmöbeln umgås jag alltmer sällan med.

Anna: Eller hur! :-)