måndag 10 mars 2008

Dubbelrecension

Enda fördelen med att vara sjuk och stanna i sängen, är att det blir en del läst. Så här är två snabbrecensioner:

Mig äger ingen, av Åsa Linderborg
Lågmäld och ömsint skildring av Åsas uppväxt med pappa härdarmästaren i arbetarstaden Västerås. Och vilken uppväxt. Kärleken fanns väl där hela tiden, men så mycket annat fattades. Som rutiner, riktig mat och lakan. Boken förmedlar starkt känslan av pappans utanförskap och hopplöshet. Av att vilja men inte kunna, eller våga. Rent språkligt och litterärt tycker jag att den blev lite enahanda ibland, men det uppvägdes av styrkan hos historien. Undrar förresten om Ebba von Sydow fortfarande säger sig vara arbetarklass efter att ha läst den?

Smuts, av Katarina Wennstam
Rafflande skrivet om yta och om allt smutsigt som kan dölja sig bakom den. Boken skildrar sexhandelns vidrighet, och hur de torskar vars efterfrågan på kroppar är motorn bakom handeln, ofta slår ifrån sig och vägrar se sin del i denna cyniska handel med kvinnoliv. Fy.

3 kommentarer:

Vera sa...

Åsas bok vill jag läsa. Den verkar bra. Vad får den för betyg på en skala 1 - 5?

Sara sa...

Jag ska också försöka läsa Åsa Linderborgs bok. Har den kommit ut på pocket tro?

Kajsa sa...

Vera: Å, det där med skalor är svårt! En svag fyra tror jag.

Sara: Tror inte det, men det brukar ju inte dröja länge när det gäller bästsäljare. Kolla bokrean dock, tror bl a Adlibris har sålt den billigt.