onsdag 26 mars 2008

Veckans mat

Veckans matsedel är klar:
  • idag: sejfilé med ansjoviskräm, potatis, sparris
  • torsdag: broccoligratäng (efter inspiration från Sara som hittat receptet hos Helena) och falukorv
  • fredag: hämtmat thai style
  • lördag: räkor med tillbehör
  • söndag: saffransdoftande kycklingtagliatelle (oprövat recept från Hemköp)
  • måndag: fisk under frasigt täcke med rotsaksmos
  • tisdag: quorn bolognese
  • onsdag: soppa på vita bönor
Synd bara att maten inte är inhandlad än. Det är mycket roligare att planera än att handla.

4 kommentarer:

Petra sa...

Tack! ;-)Det är inspirerande, men din son måste vara glad i mat, min (han är sex år) hade ratat hela matsedeln. Det är det som är så tråkigt, ändå så lagade jag aldrig någon "barnanpassad" meny när han var mindre men det hjälpte inte...

Kajsa sa...

Petra: Om det ändå vore så väl att han var glad i mat... Nej maken till matvägrare har sällan skådats. Och det är så trist! Jag står inte ut med att bara göra barnanpassad mat, men försöker göra rätter där råvaran är så "ren" som möjligt, och inte dold i sås/gratäng/gryta. Och komplettera med tillbehör som han gillar, t ex kikärtor, bönor, morötter och paprika. Då brukar han peta i sig en del. Ibland...

Om han fick bestämma så skulle vi äta stekt falukorv, köttbullar, blodpudding, fläskpannkaka, pannkakor eller spagetti med köttfärssås varje dag. En klassisk liten kräsen unge med andra ord...

Jag tror inte det spelar någon större roll om man gör menyn barnanpassad eller inte, vissa barn verkar vara kräsna av naturen medan andra är mer öppna. Däremot hoppas jag att en varierad meny kan bidra till större matintresse och öppenhet på sikt. Hoppas...

Petra sa...

Jag hoppas också på det...försöker ofta "jobba" med färg och form. Även om han bara får köttbullar och makaroner till lunch så försöker jag göra två olika sorters grönsaker i olika färger till. Jag vägrar förfalla till att sätta fram klibbiga makaroner i en kastrull och till det ketchup och Mamma Scan.

Kajsa sa...

Petra: Håller med, där går gränsen!