måndag 3 mars 2008

Sunklunch

Min lunch idag består av kokt fullkornspasta, blandad med en burk makrill i tomatsås, oliver och broccoli. Lite färskriven parmesan och svartpeppar på toppen så är skapelsen komplett. Detta lagas bara när jag är ensam hemma. Maken ryser vid bara tanken, och sonen går helst inte nära makrillen. Men det är nyttigt! Bra fetter och allt det där. Och riktigt gott. Faktiskt.

Jag tror de flesta av oss har en snabb matkombo som svängs ihop när tiden är knapp och skåpen tomma, men som bemöts med skepsis av omgivningen.

Vilken är din?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Makrill på knäckemacka ifall det är riktig kris. Annars blir det en omelett på två ägg, två msk mjölk/vatten och lite svartpeppar och salt. På den vad som huset förmår; en paprika, lite kräftstjärtar, en skiva salami eller två. Och så förstås ost. Men det är bara barnen som ryser åt detta, för det går faktiskt ned även i maken.

Vera sa...

det lät ju gott!
idag blev det en gammal hederlig grekisk sallad.
makrill i tomatsås är underskattad.

Kajsa sa...

Målle: jag önskar att jag gillade omeletter mer än jag gör. Det är praktiskt.

Vera: Åh, det var din blogg som spelade "Mad world" igår! Bra, bra val! Visst lät det gott, det var det också. Grekisk sallad låter också gott, fast jag är så frusen så kall mat funkar bara på sommaren. Utom sushi, men då måste jag ha misosoppa och te till.

Anna sa...

Pastasallad blir det då, och oavsett innehåll så gör en klick pesto eller vinägrett (på krossad vitlök, salt, peppar, vinäger och lite honung) de flesta kylskåpsrester intressanta.

Häromdagen blev det en, med utgången påläggsskinka, några osttärningar, restgrönsaker och blötlagd lök.

Kajsa sa...

Anna: håller med, pastasallad funkar alltid. Och är man frusen som jag kan man ju äta den ljum. Nu blev jag hungrig igen. Får nog bli en saltåmacka till före dagishämtning.