onsdag 26 mars 2008

Mera mat

Det doftar ljuvligt av nybakat bröd i mitt kök. Men jag har inte bakat, utan bara slängt in en av mina egna bakeoff-bröd i ugnen. Det är fantastiskt lyxigt att ha bröd på lut i frysen: på knappt en halvtimme kan man åstadkomma nybakat bröd till frukosten eller fikat. Prova, det är enkelt:

Bakeoff-bröd med solrosfrö (16-18 st)
50 g jäst
2 msk olivolja
6 dl vatten, 37 grader
2 tsk salt
ca 15 dl lantbrödsmjöl av fyra sädesslag (825 g)
3 dl rostade solrosfrön

L
ös jästen i oljan och vattnet. Tillsätt salt, det mesta av mjölet och hälften av solrosfröna. Arbeta till en smidig deg och tillsätt mer mjöl om det behövs.
Jäs under duk cirka 40 minuter.
Ta upp och arbeta samman degen. Forma två rullar och skär dem i breda skivor. Doppa snittytan i solrosfrön och lägg bröden på en bricka eller plåt som går in i frysen.
Låt jäsa under duk cirka 20 minuter. (Jäs något längre om de ska gräddas direkt.)
Ställ in i frysen. Packa dem i påsar när de är frysta.
När du vill bjuda på nybakat bröd gör du så här: Lägg de frysta bröden på plåt med bakplåtspapper. Låt ligga 20 minuter medan ugnen värms till 250 grader. Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter.

5 kommentarer:

Anna sa...

Åh, så gott.
Och så praktiskt.
Och så... perfekt!

Måste skriva upp, planera *suck*.
:o)

Peace in mind sa...

Men vilken perfekt idé, blir en copycat! Och du, vännen, jag ska anta utmaningen, jag lovar:)

Kajsa sa...

Anna: Men det är värt det! *lovar*

Anna: Visst är det! Bra idé alltså. Kul att du låter dig utmanas!

Sara sa...

Jag vet, visst är det höjden av lyx. Har ett liknande recept, som användes ideligen förr i världen.

Till exempel den gången när maken skulle stila för kära vännerna som var på besök över helgen, och servera nybakt till frukost. Tyvärr lade han de frysta bröden på ett galler i ugnen och värmde. Bröden, som egentligen var deg alltså...

Nu måste jag prova ditt recept. Eller inte NU men snart!

Kajsa sa...

Sara: Lyx var ordet! Jag tar gärna del av ditt recept. Men stackars din make, brödet blev väl inte riktigt som han tänkt sig...